Καρκίνος στους όρχεις και συμπτώματα που προκαλεί

κυστεοσκόπηση
Κυστεοσκόπηση: Πότε και πώς γίνεται;
4 Ιουλίου 2024
εξέταση προστάτη
Πότε η εξέταση προστάτη με μέτρηση του PSA είναι απαραίτητη
4 Σεπτεμβρίου 2024
κυστεοσκόπηση
Κυστεοσκόπηση: Πότε και πώς γίνεται;
4 Ιουλίου 2024
εξέταση προστάτη
Πότε η εξέταση προστάτη με μέτρηση του PSA είναι απαραίτητη
4 Σεπτεμβρίου 2024
καρκίνος στους όρχεις συμπτώματα

Ο καρκίνος των όρχεων, αν και σχετικά σπάνιος, αποτελεί την πιο συχνή μορφή κακοήθειας σε νεαρούς άνδρες ηλικίας 15-40 ετών. Ο καρκίνος των όρχεων ξεκινά από τα γεννητικά κύτταρα των όρχεων, τα οποία είναι υπεύθυνα για την παραγωγή σπέρματος. Αν και σπάνιος, αυτό δε σημαίνει ότι οι άντρες μπορούν να επαναπαύονται και να μην δίνουν τη δέουσα προσοχή. Ο καρκίνος στους όρχεις προκαλεί συμπτώματα τα οποία είναι σύνηθες να αντιλαμβάνεται πρώτος ο ίδιος ο ασθενής, καθώς η κυρίαρχη ένδειξη είναι η ανάπτυξη ενός εξογκώματος στον πάσχοντα όρχι. Να σημειωθεί ότι εφόσον ανευρεθεί εγκαίρως, αποτελεί την πλέον θεραπεύσιμη μορφή καρκίνου του ουροποιητικού, με ποσοστό ίασης που αγγίζει σχεδόν το 100%.

Καρκίνος στους όρχεις και κύρια συμπτώματα

Το πιο κοινό και συχνά πρώτο αντιληπτό σύμπτωμα είναι ένα εξόγκωμα ή διόγκωση στον όρχι. Αυτό το εξόγκωμα είναι συνήθως ανώδυνο, ωστόσο δεν αποκλείεται να προκαλέσει δυσφορία ή αίσθημα βάρους στο όσχεο. Σε πρώτη φάση η διόγκωση αυτή μπορεί αρχικά να έχει το μέγεθος ενός μπιζελιού, ωστόσο δεν αποκλείεται να αυξάνεται προοδευτικά σε μέγεθος με την πάροδο του χρόνου. Επίσης, δεν αποκλείεται να προκύψει διόγκωση ή αύξηση του μεγέθους του όρχι, είτε υφίσταται ένας αισθητός όγκος είτε όχι. Αυτή η διόγκωση μπορεί να οφείλεται σε συσσώρευση υγρού (υδροκήλη) ή στην αύξηση του μεγέθους του όγκου. Αυτό το σύμπτωμα συχνά συνοδεύεται από αίσθημα βάρους στο όσχεο. Σε κάθε περίπτωση, είναι απαραίτητη η τακτική αυτοεξέταση για την έγκαιρη ανίχνευση οποιονδήποτε μη φυσιολογικών αναπτύξεων ή άλλων αλλαγών στους όρχεις.

Να σημειωθεί ότι αν και πολλοί καρκίνοι των όρχεων είναι ανώδυνοι, ορισμένα άτομα μπορεί να εμφανίσουν έναν αμβλύ ή ακόμα και οξύ πόνο στους όρχεις ή στο όσχεο. Αυτός ο πόνος μπορεί μερικές φορές να επεκτείνεται στην κάτω κοιλιακή χώρα ή στην περιοχή της βουβωνικής χώρας. Ο συνεχής πόνος πρέπει να αξιολογείται άμεσα από ειδικό για να αποκλειστεί η πιθανότητα κακοήθειας ή κάποιας άλλης πάθησης των όρχεων. Τέλος, τυχόν αλλαγή στη σκληρότητα ή την υφή των όρχεων μπορούν να υποδηλώνουν καρκίνο. Οι προσβεβλημένοι όρχεις μπορεί να φαίνονται πιο σκληροί ή πιο σφιχτοί από το συνηθισμένο. Αυτές οι αλλαγές μπορεί να είναι λεπτές και εύκολα παραβλέπονται, γεγονός που τονίζει για μία ακόμη φορά τη σημασία της τακτικής αυτοεξέτασης.

Δευτερεύοντα συμπτώματα καρκίνου στους όρχεις

Εάν ο καρκίνος στους όρχεις προκαλεί πιο έντονα συμπτώματα σε άλλα μέρη του σώματος, σημαίνει ότι έχει κάνει μετάσταση. Εάν η μετάσταση εντοπίζεται στους λεμφαδένες στο χώρο του οπισθοπεριτοναίου, μπορεί να εκδηλωθεί πόνος στη μέση. Αυτός ο πόνος είναι συχνά επίμονος και μπορεί να παρεξηγηθεί ως μυϊκός ή σκελετικός. Οι απεικονιστικές εξετάσεις αποτελούν κρίσιμο εργαλείο για την ακριβή διάγνωση σε περίπτωση ο πόνος στη μέση συνοδεύεται από άλλα συμπτώματα καρκίνου των όρχεων. Επίσης, εάν η κακοήθεια αυτή παρουσιάσει μετάσταση στους λεμφαδένες ή άλλα κοιλιακά όργανα, εκδηλώνεται πόνος ή η δυσφορία στην κοιλιά. Ο επίμονος κοιλιακός πόνος, ειδικά όταν συνοδεύεται από άλλα συμπτώματα, απαιτεί περαιτέρω διερεύνηση. Τέλος, ο προχωρημένος καρκίνος στους όρχεις προκαλεί πιο έντονα συμπτώματα, ιδίως αν έχει εξαπλωθεί στους πνεύμονες. Σε αυτή την περίπτωση, εκδηλώνονται αναπνευστικά συμπτώματα όπως δύσπνοια, πόνος στο στήθος ή επίμονος βήχας. Για να αποφευχθούν όλα αυτά τα συμπτώματα και να διαφυλαχθεί η ζωή του ασθενούς, η έγκαιρη ιατρική αξιολόγηση κρίνεται όχι απλώς αναγκαία, αλλά επιβεβλημένη.

Διάγνωση καρκίνου των όρχεων

Μια λεπτομερής κλινική εξέταση από ουρολόγο είναι το πρώτο βήμα για τη διάγνωση του καρκίνου των όρχεων. Αυτή περιλαμβάνει την ψηλάφηση των όρχεων για την ανίχνευση εξογκώματος, διόγκωσης ή αλλαγών στη σύσταση. Οι βουβωνικοί λεμφαδένες επίσης εξετάζονται για τυχόν ενδείξεις μετάστασης. Στη συνέχεια, διενεργείται υπερηχογράφημα του όσχεου, το οποίο αποτελεί την κατεξοχήν απεικονιστική μέθοδο για την ανεύρεση κάποιου όγκου στην περιοχή. Τα ευρήματα του υπερηχογραφήματος καθοδηγούν τα επόμενα βήματα. Επίσης, οι εξετάσεις αίματος που μετρούν τους καρκινικούς δείκτες είναι απαραίτητες για τη διάγνωση και την παρακολούθηση του καρκίνου των όρχεων.

Εάν ανευρεθεί καρκίνος στον όρχι, ακολουθούν πρόσθετες απεικονιστικές εξετάσεις όπως αξονική ή μαγνητική τομογραφία και PET – CT για την ανίχνευση μεταστάσεων σε λεμφαδένες ή άλλα όργανα. Σε ορισμένες περιπτώσεις, μπορεί να είναι απαραίτητη η βιοψία για την επιβεβαίωση της διάγνωσης. Η ιστοπαθολογική ανάλυση καθορίζει τον τύπο και το στάδιο του καρκίνου, καθοδηγώντας έτσι τις θεραπευτικές αποφάσεις.

Πώς αντιμετωπίζεται ο καρκίνος στους όρχεις και τα συμπτώματα που προκαλεί

Η ριζική ορχεκτομή, η χειρουργική δηλαδή αφαίρεση του προσβεβλημένου όρχι, είναι η κύρια θεραπεία για τη συγκεκριμένη μορφή καρκίνου. Αυτή η διαδικασία παρέχει τόσο θεραπευτικά όσο και διαγνωστικά οφέλη, καθώς ο αφαιρεθείς ιστός αναλύεται για την επιβεβαίωση της διάγνωσης και τον καθορισμό του σταδίου του καρκίνου. Εάν ο ασθενής το ζητήσει, μπορεί στη θέση του αφαιρεθέντος όρχι να τοποθετηθεί χειρουργικά ειδική πρόθεση από σιλικόνη. Βέβαια, καθώς οι όρχεις είναι υπεύθυνοι για την παραγωγή σπέρματος, κρίνεται αναγκαία η εφαρμογή των κατάλληλων μέτρων για τη διαφύλαξη της γονιμότητας, εφόσον ο ασθενής θέλει ή δεν έχει ακόμα τεκνοποιήσει.

Ανάλογα με το στάδιο της νόσου επιλέγονται και τυχόν συμπληρωματικές θεραπείες. Εάν πρόκειται για καρκίνο πρώτου σταδίου, συχνά η ορχεκτομή αποτελεί τη μοναδική θεραπευτική επιλογή. Βέβαια, σε αυτή την περίπτωση ο ασθενής υποβάλλεται σε τακτική παρακολούθηση μέσω αιματολογικών και απεικονιστικών εξετάσεων για τα επόμενα 10 χρόνια. Αν ωστόσο έχουν ανευρεθεί μεταστάσεις, η χειρουργική αφαίρεση του όρχι συνοδεύεται από ακτινοθεραπεία ή χημειοθεραπεία. Η χημειοθεραπεία μπορεί να χορηγηθεί πριν ή μετά τη χειρουργική επέμβαση, ανάλογα με το στάδιο και τον τύπο του καρκίνου. Ο Χειρουργός Ουρολόγος Δρ. Βασίλειος Μυγδάλης μεριμνά ώστε τόσο ο καρκίνος στους όρχεις όσο και τα συμπτώματα που προκαλεί να αντιμετωπιστούν με το βέλτιστο ανά περίπτωση τρόπο.